 
   - بواسطة x32x01 ||
لو بتتعلم شبكات أو داخل في كورس CCNA، أكيد سمعت مصطلح “Collision Domain”، بس هل فكرت يوم يعني إيه بالضبط؟ 
البوست ده هيفهمك ببساطة شديدة إيه المقصود بالمجال ده، وليه كان مشكلة زمان، وإزاي الـ Switch خلّى الشبكات أسرع وأنضف من التصادمات .
.
 
 
الـ Collision Domain هو الجزء من الشبكة اللي ممكن يحصل فيه تصادم في البيانات بين الأجهزة.
ببساطة:
لو جهازين حاولوا يرسلوا بيانات في نفس الوقت على نفس المسار، الإشارتين هيصطدموا ببعض ،
،
وده بيؤدي إن البيانات تتلف ويتعاد إرسالها مرة تانية.
 
يعني:
كل ما زاد عدد الأجهزة اللي بتشارك نفس الوسط، زادت احتمالية حدوث تصادمات (Collisions).
 
 
 
زمان، لما كنا بنستخدم أجهزة Hub،
كل الأجهزة المتوصلة عليه كانت بتشارك نفس القناة الداخلية لنقل البيانات.
يعني:
    كل الأجهزة دي كانت بتتكلم على نفس الخط،
فلو جهاز واحد بيتكلم، الباقي لازم يسكت،
ولو اتنين اتكلموا في نفس الوقت → يحصل Collision فوري .
.
 
بالتالي،
الـ Hub كان يُعتبر Collision Domain واحد ضخم لكل الأجهزة المتوصلة عليه.
 
 
 
لما ظهر الـ Network Switch، كل حاجة اتغيرت 
الـ Switch بيوصل كل جهاز على Port خاص به،
وده معناه إن كل وصلة مستقلة تمامًا
 
  مثال:
 مثال:
لو عندك Switch فيه 24 Port،
يبقى عندك 24 Collision Domains منفصلة -
كل جهاز بيتكلم في خط خاص بيه بدون ما يتأثر بالآخرين .
.
 
 
 
في حين إن الـ Switch قسم الـ Collision Domains،
إلا إنه ما بيقسمش الـ Broadcast Domain.
بمعنى:
لو جهاز بعت رسالة Broadcast،
الرسالة هتوصل لكل الأجهزة المتصلة بنفس الـ Switch.
 
يعني باختصار:
 
 
 
الـ Collision Domain مفهوم بسيط لكن أساسي جدًا لفهم سلوك الشبكات.
زمان كنا بنعاني من التصادمات بسبب الـ Hubs،
لكن دلوقتي مع السويتشات، الشبكات بقت أسرع وأكثر كفاءة.
تقدر تعتبر الـ Switch هو “منظّم المرور” اللي خلا البيانات تمشي في طريقها من غير تصادم .
.
 
البوست ده هيفهمك ببساطة شديدة إيه المقصود بالمجال ده، وليه كان مشكلة زمان، وإزاي الـ Switch خلّى الشبكات أسرع وأنضف من التصادمات
 .
. ما هو الـ Collision Domain؟
 ما هو الـ Collision Domain؟
الـ Collision Domain هو الجزء من الشبكة اللي ممكن يحصل فيه تصادم في البيانات بين الأجهزة.ببساطة:
لو جهازين حاولوا يرسلوا بيانات في نفس الوقت على نفس المسار، الإشارتين هيصطدموا ببعض
 ،
،وده بيؤدي إن البيانات تتلف ويتعاد إرسالها مرة تانية.
يعني:
كل ما زاد عدد الأجهزة اللي بتشارك نفس الوسط، زادت احتمالية حدوث تصادمات (Collisions).
 أين كانت المشكلة في الماضي؟
 أين كانت المشكلة في الماضي؟
زمان، لما كنا بنستخدم أجهزة Hub،كل الأجهزة المتوصلة عليه كانت بتشارك نفس القناة الداخلية لنقل البيانات.
يعني:
 Code: 
 PC1  ↔  Hub  ↔  PC2  ↔  PC3فلو جهاز واحد بيتكلم، الباقي لازم يسكت،
ولو اتنين اتكلموا في نفس الوقت → يحصل Collision فوري
 .
.بالتالي،
الـ Hub كان يُعتبر Collision Domain واحد ضخم لكل الأجهزة المتوصلة عليه.
 كيف حلّ الـ Switch المشكلة؟
 كيف حلّ الـ Switch المشكلة؟
لما ظهر الـ Network Switch، كل حاجة اتغيرت 
الـ Switch بيوصل كل جهاز على Port خاص به،
وده معناه إن كل وصلة مستقلة تمامًا

- كل Port = Collision Domain مستقل
- مفيش مشاركة في نفس المسار
- البيانات بتروح مباشرة من جهاز لجهاز عن طريق الـ Switch
 مثال:
 مثال:لو عندك Switch فيه 24 Port،
يبقى عندك 24 Collision Domains منفصلة -
كل جهاز بيتكلم في خط خاص بيه بدون ما يتأثر بالآخرين
 .
. ملاحظة مهمة
 ملاحظة مهمة
في حين إن الـ Switch قسم الـ Collision Domains،إلا إنه ما بيقسمش الـ Broadcast Domain.
بمعنى:
لو جهاز بعت رسالة Broadcast،
الرسالة هتوصل لكل الأجهزة المتصلة بنفس الـ Switch.
يعني باختصار:
- Switch → يفصل Collision Domains  
- Broadcast Domain → يفضل مشترك  
 خلاصة
 خلاصة
الـ Collision Domain مفهوم بسيط لكن أساسي جدًا لفهم سلوك الشبكات.زمان كنا بنعاني من التصادمات بسبب الـ Hubs،
لكن دلوقتي مع السويتشات، الشبكات بقت أسرع وأكثر كفاءة.

تقدر تعتبر الـ Switch هو “منظّم المرور” اللي خلا البيانات تمشي في طريقها من غير تصادم
 .
.