• بواسطة x32x01 ||
كتير من أصحاب الشركات الكبيرة و المتوسطة بيعتمدوا على خدمة الـADSL في الإتصال بالإنترنت وفي ربط فروع ومواقع الشغل المختلفة ببعضها.
في معظم الأحوال رواد الأعمال دول بيعانوا من مشاكل كتير في الإتصال زي البطء الشديد وانقطاع الإتصال بسبب الضغط.

وبتبدأ المعاناه الحقيقية لما عدد الموظفين أو عدد الفروع بيزيد!
ساعتها الموضوع بيبقى أكبر من مجرد بطء الشبكة أو وقوعها.

المشاكل دي وتكرارها بيؤثر بشكل سلبي على آداء موظفينك، وكفاءة سير العمل، وكمان بيؤثر على تجربة العملاء بتوعك وجودة الخدمة اللي بتقدمها لهم.
وكل ده هيؤثر على أرباحك!

سواء من التكلفة الزيادة اللي هتتحملها لما الموظفين يحتاجوا وقت أكبر علشان الشغل يخلص، أو تكلفة خسارة عملاء حاليين مش مبسوطين، أو حتى تكلفة خسارة عملاء جداد بسبب قدرة الإستيعاب المحدودة.

في طبعاً ناس بتلجأ لحلول زي الـ( Bonded ADSL ) أو إنهم يركبوا أكتر من خط عليه ADSL.

طبعاً دي مش حلول جذرية: دي مسكنات!

لأن في الآخر خدمة الـADSL تعتبر خدمة متنازع عليها (contented service) يعني مهما كانت السرعة اللي انت مشترك فيها أو عدد الخطوط اللي عندك، هتفضل سرعة الإتصال عندك متوزعة على كل المستخدمين الموجودين على نفس مصدر الخدمة.

حتي لو مشترك في سرعة عالية؟!
حرف الـA اللي في ADSL إختصار لكلمة Asymmetrical، يعني سرعة الـdownload غير سرعة الـupload وده معناه إن إتصالك بالإنترنت مرتبط بسلوك المستخدمين العاديين اللي في الغالب بيميل ناحية الـ download وبيتأثر بأوقات الذروة. علشان كده بتقابل صعوبة في تحميل بيانات على system الشغل عندك أو بطء أثناء الـOnline Meetings أو تقفيل اليوميات مثلاً.
 

المشاركات المتشابهة

الردود
0
المشاهدات
7
الردود
0
المشاهدات
11
الردود
0
المشاهدات
17
الردود
0
المشاهدات
27
الردود
0
المشاهدات
25
الوسوم : الوسوم
سرعة الأنترنت
عودة
أعلى