x32x01
  • بواسطة x32x01 ||
تفتكر هتكون إيه النتيجة لو تم دمج مزايا الذكاء الاصطناعي Ai وتحديدًا التعلم الآلي Machine Learning مع هجمات السايبر سيكيوريتي ؟
صدقني هيحصل كوارث حرفيا ً

كنا عملنا قبل كده فيروس فدية متقدم من 3 أجزاء يمكنك تحميله مجاناً من هنا advanced Ransomware
كنا بنشفر الملفات ونحذفها ونترك رسالة تحذيرية ونفتح صورة للتنبيه وكمان بنعمل down counter أو عداد تنازلي عشان لو ما تمش دفع الفدية فيتم حذف الملفات تلقائيا ً
لكن انا جه في بالي فكرة دمج أكواد الذكاء الاصطناعي وخصوصًا التعلم الآلي مع الفيروسات.

طيب إزاي هنستفيد يعني من الذكاء الاصطناعي وال machine learning في ال malware attacks
الطرق كتير جداً ولكن هقولك حاجة واحدة من اللي انا طبقتها
موضوع تخطي الحماية windows defender أو firewall أو Antivirus مثلًا

أشغلت على كود جميل بيستخدم ال machine learning في التهرب من الحماية
تعالى اشرح لك بالتفصيل
في البداية بنعمل كود تشفير الملفات وتوليد مفتاح التشفير encryption key وإضافة mac address للضحية مع salt لزيادة التعقيد
وبنعمل عداد تنازلي عشان يعطي مهلة محددة للضحية وبعدها يتم حذف الملفات

بعد كده بنبني نظام ذكاء اصطناعي Ai model ، وبنعمل نموذج تعلم عميق Deep Learning model
وده بيكون عبارة عن طبقات layers عشان نعلم الفيروس إزاي يهاجم وندربه على الهجوم باستخدام الذكاء الاصطناعي Ai based attacks

بعد كده بندخل في مرحلة تدريب النموذج بقى على الاختراق وتنفيذ الهجوم training and attack execution model
وهنا بنعمل عملية توليد لبيانات عشوائية (Random Data) عشان ندرب النموذج على تصنيف البيانات (Data Classification).

بعد ما ندرب الوحش بتاعنا ، بيتم تنفيذ هجوم باستخدام طريقة Fast Gradient Sign Method (FGSM)، وتوليد بيانات هجومية (Adversarial Data) لتقييم أداء النموذج بعد الهجوم.
النتيجة مزهلة بصراحة ،،، وانا شغال حسيت إن التكنولوجي رايح في حتة تانية مع وجود الذكاء الاصطناعي AI والتعلم الالي Machine Learning

الوسوم : الوسوم
cyber security machine learning ransomware التعلم الآلى السايبر سيكيورتى فيروس الفدية

الدخول أو التسجيل السريع

نسيت كلمة مرورك؟

آخر المشاركات

أحدث المنتجات

إحصائيات المنتدى

المواضيع
1,424
أعضاء أكتب كود
174
أخر عضو
omega-tron
عودة