x32x01
أدارة أكتب كود
- بواسطة x32x01 ||
مش عارف تبدأ في تحسين محركات البحث (SEO)؟
دلوقتي هتقدر تبدأ من المستوى الأول في "لعبة السيو"!
خلي المشروع بتاعك في تحسين السيو يبقى زي لعبة بتعدي فيها مراحل، وكل مرة بتعدي فيها هتحس بالإنجاز! هتتعلق باللعبة ومش هتعرف تبطل.
دلوقتي تعالى نبدأ اللعبة مع بعض، مع 9 مستويات لازم تعديهم لو عايز تبقى محترف في تحسين محركات البحث!
- حلل كل صفحة واعرف المفروض تعمل إيه (تحذفها، تعمل إعادة توجيه 301...) .
- دور على الكلمات المفتاحية اللي عندها فرص تحقيق نتائج سريعة (الموجودة في ترتيب 3-20 في Google Search Console) .
- اختبر سرعة موقعك باستخدام "PageSpeed Insights" وشوف النتائج.
- حسن ترتيب الكلمات المفتاحية السريعة اللي لاقيتها في Google Search Console .
- اعمل روابط داخلية بين الصفحات المهمة في موقعك .
- صمم Lead Magnets للصفحات اللي عندها ترافيك عشان تجذب العملاء وتزود التحويلات .
-ادخل الدومين بتاعهم في أداة زي Ahrefs عشان تعرف هم بيعملوا إيه بالضبط في السيو بتاعهم .
- ادرس استراتيجياتهم كويس... ومتنساش "تستعير" شوية منها .
- اعمل gap analysis عشان تعرف إيه اللي ممكن تعمله أحسن من موقعك الحالي .
- خد 5 مكالمات مع أفضل العملاء عندك واتكلم معاهم عن المشاكل اللي بيواجهوها .
- جمع بيانات العملاء من الإنترنت واعمل بحث شامل .
- حط كل اللي جمعته في مستند خاص عشان ترجعله لما تحتاج.
- اجمع كل الكلمات المفتاحية اللي لاقيتها من Ahrefs أو الأدوات المشابهة .
- استخدم أدوات زي Keyword Insights لتصنيف الكلمات المفتاحية في مجموعات مناسبة .
- اختار المواضيع اللي هتستهدفها في خطة المحتوى بتاعتك .
- بعدين اتحرك للنصايح والـ How-tos اللي بتجاوب على أسئلة الجمهور .
- في الآخر وسع نشاطك وأعمل محتوى لزيادة الوعي والعلامة التجارية .
- اعمل 3 محتويات جذابة (زي إحصائيات، إنفوجرافيك...) .
- قدم موقعك في 10 أدلة ومواقع مشابهة لتحسين السيو بتاعك .
- تابع الباك لينك بتاعك باستخدام Ahrefs أو الأدوات المشابهة .
- اعمل لوحة معلومات على Looker Studio بتعكس الأداء الفعلي .
- قارن موقعك شهريًا بمنافسيك وشوف ترتيبك .
- حسن استراتيجيتك بناءً على البيانات اللي جبتها .
- عدل محتواك عشان يبقى أفضل وملائم أكتر للكلمات اللي مستهدفها .
- اعمل محتويات مغرية تجذب الجمهور وتحولهم لعملاء عن طريق الايميلات .
- جرب اختبارات A/B على الاكشن في موقعك عشان تشوف إيه اللي بيجيب أفضل تحويلات ليك .
خلصت كل المستويات؟
ابدأ من الأول تاني! لأن لعبة السيو ما بتخلصش أبدًا .
دلوقتي هتقدر تبدأ من المستوى الأول في "لعبة السيو"!
خلي المشروع بتاعك في تحسين السيو يبقى زي لعبة بتعدي فيها مراحل، وكل مرة بتعدي فيها هتحس بالإنجاز! هتتعلق باللعبة ومش هتعرف تبطل.
دلوقتي تعالى نبدأ اللعبة مع بعض، مع 9 مستويات لازم تعديهم لو عايز تبقى محترف في تحسين محركات البحث!
المستوى الأول: تحليل الموقع (Website Audit)
- استخدم أداة "Screaming Frog" وعمل سكان كامل على موقعك.- حلل كل صفحة واعرف المفروض تعمل إيه (تحذفها، تعمل إعادة توجيه 301...) .
- دور على الكلمات المفتاحية اللي عندها فرص تحقيق نتائج سريعة (الموجودة في ترتيب 3-20 في Google Search Console) .
- اختبر سرعة موقعك باستخدام "PageSpeed Insights" وشوف النتائج.
المستوى الثاني: تحسين الموقع (Website Optimisation)
- نفذ كل الإجراءات التقنية اللي طلعت من تحليل الموقع .- حسن ترتيب الكلمات المفتاحية السريعة اللي لاقيتها في Google Search Console .
- اعمل روابط داخلية بين الصفحات المهمة في موقعك .
- صمم Lead Magnets للصفحات اللي عندها ترافيك عشان تجذب العملاء وتزود التحويلات .
المستوى التالت: تحليل المنافسين (Competitor Analysis)
- اعرف مين المنافسين بتوعك سواء في السيو أو المنتجات بتاعتك .-ادخل الدومين بتاعهم في أداة زي Ahrefs عشان تعرف هم بيعملوا إيه بالضبط في السيو بتاعهم .
- ادرس استراتيجياتهم كويس... ومتنساش "تستعير" شوية منها .
- اعمل gap analysis عشان تعرف إيه اللي ممكن تعمله أحسن من موقعك الحالي .
المستوى الرابع: بحث العملاء (Customer Research)
- ابعت استبيان بسيط لعملائك واسألهم أسئلة مهمة تفهم بيها أكتر احتياجاتهم ورغباتهم .- خد 5 مكالمات مع أفضل العملاء عندك واتكلم معاهم عن المشاكل اللي بيواجهوها .
- جمع بيانات العملاء من الإنترنت واعمل بحث شامل .
- حط كل اللي جمعته في مستند خاص عشان ترجعله لما تحتاج.
المستوى الخامس: البحث عن الكلمات المفتاحية (Keyword Research)
- اعمل قائمة بالكلمات المفتاحية الأولية (Seed Keywords) اللي هتبدأ بيها البحث .- اجمع كل الكلمات المفتاحية اللي لاقيتها من Ahrefs أو الأدوات المشابهة .
- استخدم أدوات زي Keyword Insights لتصنيف الكلمات المفتاحية في مجموعات مناسبة .
- اختار المواضيع اللي هتستهدفها في خطة المحتوى بتاعتك .
المستوى السادس: إنتاج المحتوى (Content Production)
- ابدأ بكتابة محتوى لأسفل الفانل (اللي هو مقارنات، وترشيحات أفضل... ).- بعدين اتحرك للنصايح والـ How-tos اللي بتجاوب على أسئلة الجمهور .
- في الآخر وسع نشاطك وأعمل محتوى لزيادة الوعي والعلامة التجارية .
المستوى السابع: الحصول على باك لينك (Backlink Acquisition)
- تواصل مع 10 إنفلونسر أو مواقع عشان تعمل جيست بوست (Guest Posts) .- اعمل 3 محتويات جذابة (زي إحصائيات، إنفوجرافيك...) .
- قدم موقعك في 10 أدلة ومواقع مشابهة لتحسين السيو بتاعك .
- تابع الباك لينك بتاعك باستخدام Ahrefs أو الأدوات المشابهة .
المستوى التامن: متابعة الأداء (Performance Tracking)
- تأكد إنك عامل تتبع صحيح من خلال Google Analytics وGoogle Search Console .- اعمل لوحة معلومات على Looker Studio بتعكس الأداء الفعلي .
- قارن موقعك شهريًا بمنافسيك وشوف ترتيبك .
- حسن استراتيجيتك بناءً على البيانات اللي جبتها .
المستوى التاسع: تحسين المحتوى (Content Tuning)
- تابع الكلمات المفتاحية اللي بتجيب نتايج سريعة وحسنها بشكل دوري .- عدل محتواك عشان يبقى أفضل وملائم أكتر للكلمات اللي مستهدفها .
- اعمل محتويات مغرية تجذب الجمهور وتحولهم لعملاء عن طريق الايميلات .
- جرب اختبارات A/B على الاكشن في موقعك عشان تشوف إيه اللي بيجيب أفضل تحويلات ليك .
خلصت كل المستويات؟
ابدأ من الأول تاني! لأن لعبة السيو ما بتخلصش أبدًا .