
x32x01
أدارة أكتب كود
- بواسطة x32x01 ||
إيه اللي بيخلي الألعاب على الموبايل أو الكمبيوتر تبهرنا بالشكل ده؟ 
الإجابة هي تطوير الألعاب (Game Development)، واحد من أمتع وأكتر التراكات إثارة في عالم البرمجة! لو بتحب الألعاب، المجال ده مش بس للعب... ده لصناعتها كمان!



إيه اللي هتحتاجه؟
لغة البرمجة:
-C# مع Unity.
-C++ مع Unreal Engine.
أدوات تصميم:
-Blender أو Maya
لتصميم الشخصيات والمجسمات ثلاثية الأبعاد.-فهم أساسي للرياضيات والفيزياء:
-عشان تتحكم في الحركات والزوايا داخل اللعبة.
المجال مطلوب جدًا عالميًا، سواء لألعاب الكمبيوتر، الموبايل، أو حتى الـ VR وAR.
السؤال ليك:
لو كنت هتصمم لعبة، تحب تكون فكرتها عن إيه؟ مغامرات، رياضة، ولا حاجة خيالية؟


الإجابة هي تطوير الألعاب (Game Development)، واحد من أمتع وأكتر التراكات إثارة في عالم البرمجة! لو بتحب الألعاب، المجال ده مش بس للعب... ده لصناعتها كمان!
إيه اللي ممكن تتعلمه في تراك تطوير الألعاب؟
1-Game Engines (محركات الألعاب):
Unity:
محرك قوي جدًا وبيستخدم لغة C#، ومناسب لتطوير ألعاب 2D و3D. 
Unreal Engine:
محرك احترافي جدًا، وبيستخدم لغة C++، وبيوفر جودة رسومات مذهلة. 
2-تصميم الشخصيات والمستويات (Game Design):
-هتتعلم إزاي تبني عوالم اللعبة، تصمم الشخصيات، وتحط قوانين اللعب.3-الفيزياء في الألعاب (Game Physics):
-زي حركة الشخصيات، الجاذبية، والتصادم بين الأشياء داخل اللعبة.4-الذكاء الاصطناعي للألعاب (AI in Games):
-تطوير شخصيات ذكية تتفاعل مع اللاعب بطرق ممتعة وتحديّة.
5-برمجة الألعاب (Game Programming):
-كتابة الأكواد اللي بتحرك اللعبة وبتحدد كيفية تفاعل اللاعب مع العالم.إيه اللي هتحتاجه؟

لغة البرمجة:
-C# مع Unity.
-C++ مع Unreal Engine.
أدوات تصميم:
-Blender أو Maya
لتصميم الشخصيات والمجسمات ثلاثية الأبعاد.-فهم أساسي للرياضيات والفيزياء:
-عشان تتحكم في الحركات والزوايا داخل اللعبة.
ليه تختار المجال ده؟
لو بتحب الألعاب، تخيل إنك تقدر تصمم لعبتك بنفسك!المجال مطلوب جدًا عالميًا، سواء لألعاب الكمبيوتر، الموبايل، أو حتى الـ VR وAR.

لو كنت هتصمم لعبة، تحب تكون فكرتها عن إيه؟ مغامرات، رياضة، ولا حاجة خيالية؟

