- بواسطة x32x01 ||
الناس بقالها فترة بتسمع مسميات غريبة عن AI SEO، وبتسأل:
"إزاي أظبط موقعي عشان الـ AI Search؟"
طلعت مسميات زي GEO و AIO اللي حسست كتير إننا هنبدأ من أول وجديد.
بس جوجل حسمت الجدل!
في نقاش بين Danny Sullivan و John Mueller (كبارات جوجل) قالوا:
"AI SEO مش حاجة جديدة.. هو هو الـ Traditional SEO اللي إحنا عارفينه."
الـ AI مش محتاج منك "تعاويذ" أو Technical Tricks خزعبلية 
اللي جوجل عايزه من سنين هو نفس الحاجة دلوقتي:
أهم نقطة لازم تاخد بالك منها:
لو محتواك عبارة عن معلومات عامة ومتكررة زي:

لازم تقدم:
ما تخليش التريند يسحلك فيها 
لو انت ماشي صح في SEO وبتقدم Quality Content بجد، يبقى أنت أوتوماتيك بتعمل Optimize للـ AI أصلاً.
مش محتاج استراتيجية منفصلة
لو العميل قاللك: "أنا عايز خطة للـ AI Search"
قوله بكل ثقة: "خطتنا هي جودة المحتوى والمصداقية"
الشكل ممكن يتغير (لينكات زرقاء تتحول لإجابات AI)، بس الجوهر واحد
متضيعش وقتك في إنك تحاول:


طالما القواعد ثابتة، إيه اللي اتطور؟ 

"إزاي أظبط موقعي عشان الـ AI Search؟"
طلعت مسميات زي GEO و AIO اللي حسست كتير إننا هنبدأ من أول وجديد.
بس جوجل حسمت الجدل!
في نقاش بين Danny Sullivan و John Mueller (كبارات جوجل) قالوا:
مفيش سحر للـ AI
الـ AI مش محتاج منك "تعاويذ" أو Technical Tricks خزعبلية اللي جوجل عايزه من سنين هو نفس الحاجة دلوقتي:
- محتوى Helpful

- محتوى Original

- مكتوب للبني آدمين (People-first)

إياك والـ Commodity Content
أهم نقطة لازم تاخد بالك منها:لو محتواك عبارة عن معلومات عامة ومتكررة زي:
- الماتش الساعة كام؟
- عاصمة البرازيل إيه؟
لازم تقدم:
- Insight حقيقي
- خبرة شخصية
- أو زاوية جديدة مش أي LLM يقدر يكتبها
GEO و AIO مجرد مسميات
ما تخليش التريند يسحلك فيها لو انت ماشي صح في SEO وبتقدم Quality Content بجد، يبقى أنت أوتوماتيك بتعمل Optimize للـ AI أصلاً.
مش محتاج استراتيجية منفصلة
الرد على العملاء
لو العميل قاللك: "أنا عايز خطة للـ AI Search"قوله بكل ثقة: "خطتنا هي جودة المحتوى والمصداقية"
الشكل ممكن يتغير (لينكات زرقاء تتحول لإجابات AI)، بس الجوهر واحد
الزتونة في الكلام
متضيعش وقتك في إنك تحاول:- تهندس المحتوى عشان Algorithms بس
- تبقى صوت مميز في مجالك
- تقدم شخصية وشغف
التطور الحقيقي في AI SEO
طالما القواعد ثابتة، إيه اللي اتطور؟ - الأدوات الجديدة بتوفر وقت ومجهود كبير

- بتسهل تحليل الكلمات المفتاحية
- وبتسهل إنشاء المحتوى بسرعة أكبر